איך מורידים את מחירי הדירות

אומרים ש… אם יורידו את מחירי הקרקעות, אז ירדו מחירי הדירות.

אז אומרים… מה שלא מבין מי שאומר זאת, הוא שמחירי הדירות הם אלו שקובעים את מחירי הקרקעות ולא להיפך.

מה הכוונה? נניח שמחיר קרקע לדירה בתל אביב הוא מליון ש"ח. אם מחר יתנו לקבלנים קרקעות בחינם האם הם ימכרו דירות במחיר הנמוך במליון ש"ח ממחירם לפני הורדת מחירי הקרקע?

התשובה היא לא! הם ימכרו דירות במחיר שיכתיב הביקוש מול ההיצע ואם ההיצע לא יגדל והביקוש לא יקטן, ביחס למה שהיה קודם להורדת המחיר, הרי שמחיר הדירות לא ירד והקבלנים יכניסו לכיסם עוד מליון ש"ח רווח על כל דירה.

אז מה צריך לעשות? פשוט, לדאוג שתהיינה הרבה דירות בשוק ואז ירד מחירן וכתוצאה מכך, גם ירד מחיר הקרקע. כלומר, הורדת מחירי הדירות תקרה רק אם יציפו את השוק בדירות, כלומר ישווקו הרבה קרקעות, ולא סתם קרקעות, אלא קרקעות שיש להן כבר תכנון ואפשר כבר להתחיל לבנות עליהן. ויש לחייב את הקבלן הרוכש את הקרקע להתחיל לבנות תוך פרק זמן קצר ונתון (נניח שנה), כדי שלא יווצר מצב שבו הקבלנים יתחילו לספסר בקרקעות שרכשו. רק כך יווצר בפועל היצע מוגדל של דירות. רק כך תתכן הורדת מחירי הדירות.

אבל… צריך להבין שלמדינה, יש אינטרסים מנוגדים – מצד אחד רוצים שהאזרחים יוכלו לרכוש דירות בזול, מצד שני, המדינה כבעלת הקרקעות הראשית, שלה אינטרס להכניס כמה שיותר כסף לקופת המדינה, אין ממש אינטרס להוריד את מחירי הקרקעות שכן אז יקטנו הכנסות המדינה ממכירת קרקעות והורדה של מחירי הדירות, גם תפגע בהכנסות המדינה ממיסים הנובעים ממכירת הדירות. קפיש?


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *